Toshio Matsumoto

1/1
next

For My Crushed Right Eye (つぶれかかった右眼のために), 1968
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Atman (アートマン), 1975
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Atman (アートマン), 1975
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

The Weavers of Nishijin (西陣), 1961
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Everything Visible Is Empty (色即是空), 1975

Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Installation view, Toshio Matsumo

Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

For My Crushed Right Eye (つぶれかかった右眼のために), 1968
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Expansion (エクスパンション), 1972
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Funeral Parade of Roses (薔薇の葬列) , 1969.
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Black Hole (ブラックホール), 1977
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

White Hole (ホワイトホール), 1979
Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

The Song Of Stone (石の詩), 1963

Image courtesy of the artist, Empty Gallery and PJMIA

Toshio Matsumoto was a Japanese film director, video artist, and visual theorist who was widely considered a pivotal figure of Japan’s post-war artistic avant-garde. He first came to prominence through his collaboration with artist collective Jikken Kobo on the film Ginrin in 1955, initiating a career-long interest in experimental sound and electronic music which would be reflected in his output over the next few decades. He subsequently created an eclectic body of work comprising experimental documentaries, structuralist films, and early video art while continuing to be influential as a critic, theorist, and educator. Recent presentations of Matsumoto’s work have included “The World Goes Pop” at Tate Modern and “Tokyo 1955-1970: A New Avant-Garde” at MoMa, among others.

FILMOGRAPHY

2012
Toro Ax Part.3 蟷螂の斧・第1部 見るということ
2011
Toro Ax Part.2 蟷螂の斧・第2部 記憶巡礼
2009
Toro Ax Part.1 蟷螂の斧・第3部 万象無常
2006
A Story Is Made Like This 物語はかくしてつくられる
1992
A Trap of Narratology ナラトロジーの罠
Dissimulation ディシミュレーション=偽装
1990
Old/New Old/New=気配
U-Land Story ウランド伝説
1989
Trauma トラウマ
luminous Globe ルミナス・グローブ
1988
Dogra Magra ドグラ・マグラ
1987
Engram エングラム=記憶痕跡
1986
Spreading Computer World 広がるコンピューターの世界
Articulation アーティキュレーション=分節
Multi Connection マルチコネクション
1985
Sway スウェイ=揺らぎ
Vibration バイブレーション
EE Control EEコントロール
1984
Delay Exposure ディレイエクスポージャー
Wave ウェーブ
1983
Formation フォーメーション=形成
Kumadori 隈取
1982
Shift シフト=断
Relation リレーション=関係
Ema 絵馬
1981
Connection コネクション
1980
氣 Ki or Breathing
Cosmic Relation コズミック・リレーション
Kimoto 生酛
1979
Kendaraan Rakyat Colt T120 民衆の足コルト
White Hole ホワイトホール
Aquarium 水族館
Hands ハンズ
Double 二重像=ダブル
Illumination イリュミネーション
1978
Enigma エニグマ=謎
1977
Black Hole ブラックホール
1976
Transceiver of Cybernet トランシーバー・オブ・サイバネット
Uterus ユーテラス=子宮
Kite 凧
1976 (1973)
War of Sixteen 十六歳の戦争
1975
Murder Catalog 殺人カタログ
Atman アートマン
Siki Soku Ze Ku 色即是空
Phantom ファントム=幻妄
A Girl 青女
Aoi no Ue トータルシアター 葵の上
A Town of Meeting 出会いの街
1974
Morning Dew モーニング・デュウ=朝露
Andy Warhol: Re-reproduction アンディ・ウォーホル=複々製
Fly フライ=飛ぶ
Multiple Video “Mona Lisa” マルチプルヴィデオ モナリザ
1973
Mona Lisa モナリザ
1972
Community Life コミュニティライフ
Expansion エクスパンション=拡張)
Autonomy オートノミー=自律性
1971
Metastasis メタスタシス=新陳代謝
Shura 修羅
1970
Space Projection AKO スペース・プロジェクション・アコ
1969
Ecstasis エクスタシス=恍惚
Funeral Parade of Roses 薔薇の葬列
Shadow シャドウ
Projection for Icon イコンのためのプロジェクション
1968
Magnetic Scramble マグネチック・スクランブル
For the Damaged Right Eye つぶれかかった右眼のために
A Tale of Two Cities Tokyo and Matsue
1967
12 Methods for Beautiful Skin 素肌美のための十二章
Mothers 母たち
1966
Mihama Nuclear Power Plant Part.1 美浜原子力発電所
1965
Harumi Pier Warehouse 晴海埠頭倉庫
1964
Ciascuno a Suo Modo 嘘もほんとも裏から見れば
1963
The Song of Stone 石の詩
1962
I Am Nylon 私はナイロン
Document of the Long Black Shadow 黒い長い影の記録
1961
Nishijin 西陣
1960
Document of the Long White Line 白い長い線の記録
1959
300 tons trailer 300トン・トレーラー
Security Treaty 安保条約
Children Calling Spring 春を呼ぶ子ら 進路指導シリーズ・展望編
1958
Growing Power 伸びゆく力
1957
Caisson 潜函
1956
Bicycle in Dream 銀輪